Direct naar inhoud

Tips voor toegankelijkheid

Bij Optelec streven we ernaar om digitale inhoud voor iedereen toegankelijk te maken, ongeacht hun vaardigheden of beperkingen. We geloven in een inclusieve ervaring waarbij alle gebruikers kunnen profiteren van wat we te bieden hebben.

Toegankelijkheid gaat verder dan alleen het naleven van richtlijnen. Het gaat om het creëren van een omgeving waarin iedereen zich welkom voelt en gemakkelijk kan navigeren. Daarom implementeren we verschillende strategieën om onze website/app voor iedereen bruikbaar te maken.

We blijven onze digitale inhoud regelmatig testen en verbeteren, zodat we een inclusieve ervaring kunnen blijven bieden aan al onze gebruikers. Bedankt voor uw interesse in toegankelijkheid en uw bijdrage aan het bevorderen van een inclusieve online omgeving.

Onderstaand is een formulier opgesteld waar verschillende tips kunnen worden aangevraagd om uw website te verbeteren op gebied van digitale toegankelijkheid!

Formulier voor aanvraag tips toegankelijkheid

Vink de onderwerpen aan waar u informatie over wilt verkrijgen en wij zullen spoedig contact met u opnemen.

Naam(Vereist)
Voor welke onderwerpen wilt u tips ontvangen?
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Mythes

  • Toegankelijke websites hebben geen verdere toegevoegde waarde!

    Veel webbeheerders zien web-toegankelijkheid als een noodzakelijk kwaad. Het wordt opgedrongen door de overheid, wellicht dat enkele van de onderstaande elementen hen van gedachte doen veranderen:

    Search Engine Optimation: organisaties zijn bereid voor hun vindbaarheid diep in de buidel te tasten. Door hun website conform de WCAG normen toegankelijk maken, wordt bijvoorbeeld door de toegepaste helderheid in teksten en afbeeldingomschrijvingen de ranking bij de zoekmachines verhoogd.

    Customer friendly (increasing reputation): door de toegankelijkheid te verbeteren kunnen meer bezoekers hun weg vinden op uw website en zijn bijvoorbeeld interne stylesheets beter in te vullen door diegene die hiervoor mogelijk telefonisch hulp zouden inroepen.

  • Toegankelijkheid doe je slechts voor die “ene gehandicapte”!

    Toegankelijkheid is voor iedereen. De “digibeten” blijken, uit onderzoek van Microsoft, alleen al in Nederland uit ruim vier miljoen potentiële website bezoekers te bestaan. Wereldwijd wordt gerekend met een percentage van ongeveer 9% van de bevolking.

  • Toegankelijkheid is duur, tijdrovend en moeilijk te implementeren!

    Een goed toegankelijke website hoeft echt niet duur te zijn. Wanneer digitale toegankelijkheid direct bij de implementatie wordt meegenomen, hoeft dit binnen de totale kostenstructuur niet duurder te zijn. Daarbij scoort een goed toegankelijke website vele malen beter in Google en verhoogt het de vindbaarheid. Met de heldere toegankelijkheidscheck van Optelec weet u direct waar de knelpunten zich bevinden.

  • Een toegankelijke website is saai!

    Er wordt veel gedacht dat een website vol staat met teksten voor ‘digibeten’ die alleen met ‘Tekst-only’ websites kunnen omgaan of begrijpen. Wanneer u tijdens het ontwerpstadium rekening houdt met “inclusieve design”, kunt u ook uw website volledig conform uw wensen en uitstraling inrichten.

  • Web -toegankelijkheid is slechts een optionele toepassing!

    Het antwoord is ‘nee’. Web toegankelijkheid is bekrachtigd bij nationale wetgeving en dient vanaf september 2020 toegankelijk te zijn. Mobiele apps dienen vanaf 23 juni 2021 toegankelijk te zijn. Bedrijven als Netflix, Target en onder ander de Sydney Olympics Organisatie werden in het verleden succesvol aangeklaagd.
    Veel gebruikte ‘Automated Evaluation Tools’ zijn niet altijd voldoende, ze zijn zeker behulpzaam en kunnen tijd besparen op het onderhoud aan de website. Echter veel WCAG succescriteria’s zijn niet objectief genoeg om automatisch getest te worden:  de positie van headingen, beschrijvingen van invoervelden, afbeeldingen of doorklik links worden niet gecontroleerd op een accurate omschrijving.

  • Ik hoor nooit iemand klagen over onze website, dus het zal wel goed zijn…toch?

    Niet klagen over de gebruiksvriendelijkheid van uw website, wil niet zeggen dat de website toegankelijk of gebruiksvriendelijk is. Het is voor bezoekers frustrerend wanneer u niet toegankelijke informatie aanbiedt. Veel bezoekers zullen, zonder het aan u te vertellen, doorklikken naar een andere website.