Webinar uitleg
Als u nog nooit iets met Zoom heeft gedaan moet er eerst een klein programmatje op uw computer worden geïnstalleerd. We hebben in Zoom een zogenaamde ‘ruimte’ die voor Open Lijn en de Webinars wordt gebruikt. De link naar de Optelec InZicht ruimte is: Optelec inzicht. Als u de link opent in uw browser door er een Enter op te geven, komt u op de Zoom-website.
Vervolgens is de Zoom Client geïnstalleerd en kunt u verder gaan bij stap 3.
Heeft u dit nog niet gedaan of weet u het niet zeker? Volg dan onderstaande stappen.
Stap 1: Het installeren van de Zoom cliënt
Als u op de Zoom-website staat gaat u als volgt verder.
Met Tab komt u op een knop: Nu downloaden. Hierboven staat de tekst: “Is de Zoom-client nog niet geïnstalleerd?”
Als u op de knop: “Nu downloaden” staat drukt u op Enter.
Dit gaat heel snel. Als u een melding krijgt dat het is gedownload, kunt u uw browser afsluiten met Alt+F4.
Ga nu naar uw standaard download map.
Hierin staat nu een .exe bestand die begint met het woord: Zoom. Daarachter staan heel veel cijfers.
Geef een Enter op dit bestand.
Er zal nu een melding komen dat het programma niet door Microsoft is geverifieerd.
Tab naar de knop: “Toch installeren.”, en geef Enter.
Het programma wordt zonder verdere tussenkomst van vensters geïnstalleerd.
Ook dit gaat heel snel, en u krijgt verder ook geen melding dat het is afgerond.
Herstart nu uw computer.
Vanaf nu kunt u de volgende keer met onderstaande stappen deelnemen aan een van onze webinars of de Open Lijn.
Stap 2: De Zoom cliënt is geïnstalleerd
Open de mail die u van ons heeft ontvangen met de link naar de webinar of de Open Lijn, en geef een Enter op de link die in de mail wordt weergegeven. Of klik op de link in de uitnodiging email. Als u dit doet vanuit een mail in Outlook, kan er nu een melding van Outlook komen waarin wordt gevraagd of u met dit type link altijd Zoom wilt openen.
Er is hier een selectievakje dat u kunt aanvinken om deze melding de volgende keer niet meer te krijgen.
Het is aan u of u hier voor kiest of niet.
Tab vervolgens naar de knop: “Zoom-meetings openen”.
Als u de schermlezer JAWS of ZoomText/Fusion gebruikt, kunt u een melding krijgen over het splitsen van geluid.
U kunt deze melding voor de volgende keer uitzetten door met Tab naar het selectievakje: “Toon deze melding niet meer” te gaan, en het selectievakje inschakelen met de Spatiebalk.
Tab hierna naar de knop: “Ok”, en druk op Enter.
Nu bent u op de webpagina van Zoom.
Als u met Tab rond gaat navigeren, komt u op een invoerveld waar u uw naam kunt invullen. Hierdoor kunnen andere deelnemers zien wie u bent. U bent vrij om hier uw volledige naam of alleen uw voornaam in te vullen.
Heeft u al eens uw naam op de webpagina ingevuld, dan zal uw naam hier al staan.
Direct na het invoerveld voor uw naam, komt u met Tab op een selectievakje waarmee u kunt aangeven of uw naam voor toekomstige webinars moet worden onthouden.
Als u deze selecteert hoeft u in de toekomst uw naam niet meer in te vullen.
Tab nu naar de knop: “Vergadering starten”, en druk op Enter.
De Zoom-omgeving wordt nu geopend.
Nu moet u het geluid nog even goed instellen.
Ga met Tab naar de knop: “Deelnemen met computeraudio”, en druk op Enter.
Nu zit u in de webinar of de Open Lijn.
Om te voorkomen dat er mensen in de Webinar komen die niet uitgenodigd zijn, komt u eerst in een wachtruimte terecht en zullen we u vervolgens toelaten.
Tijdens de webinar of de Open Lijn
De webinars zijn zo ingesteld dat de microfoon bij iedereen standaard is gedempt.
Aan het begin van de webinar zal ik nog even de belangrijkste sneltoetsen noemen om actief te kunnen deelnemen.
Er zijn een paar sneltoetsen die belangrijk kunnen zijn tijdens deze webinar:
In Zoom meldt JAWS standaard een aantal zaken tijdens de webinar die hinderlijk kunnen zijn als je aan het luisteren bent.
Denk hierbij aan welke deelnemer net heeft deelgenomen, of de webinar heeft verlaten.
Maar ook of iemand een hand heeft opgestoken, of een chat-bericht die net door iemand is ingetypt.
- Met Alt+Windows+s kun je dit soort meldingen uit- of weer aanzetten.
- Met Alt+y kun je een hand opsteken of weer laten zakken.
- Met Alt+a kun je de microfoon dempen of het dempen opheffen.
(Een alternatief is om de microfoon gedempt te laten, en als je wilt spreken de Control-toets samen met de Spatiebalk in te drukken. Zolang je deze ingedrukt houdt kun je praten. Als je ze loslaat is de microfoon weer gedempt.)
Met Alt+u kun je het lijstje met deelnemers openen en ook weer sluiten.
Met Alt+h kun je het chat-venster openen en weer sluiten.
Daarnaast kun je gewoon met de Tabtoets door Zoom navigeren en kom je veel van de bovengenoemde knoppen ook tegen.
Om de voortgang van de webinars te bewaken, en te voorkomen dat deelnemers het spoor kwijt raken door te veel onderbrekingen, is er pas aan het eind van de webinar gelegenheid om vragen te stellen.
Dit kun je dan doen door een hand op te steken, of door een chat-bericht te sturen.
Wij houden in de gaten wie er een hand opsteekt, en zullen de eerste in de lijst dan vragen het dempen van de microfoon op te heffen; dat doe je dan met Alt+a. Als jouw vraag is behandeld kun je de microfoon weer dempen met Alt+a (of je gebruikt de Control+Spatiebalk optie).
Als te veel mensen hun microfoon aanzetten en dit gaat storen, kunnen wij ook alle microfoons dempen.
Aan het einde van de webinar of de Open Lijn kun je Zoom verlaten met Alt+F4. Je krijgt dan een knop: “Vergadering verlaten” waar je dan nog even een Enter op moet geven.
Het kan zijn dat er dan nog 1 of 2 vensters openstaan van Zoom, maar die kun je allemaal met Alt+F4 sluiten.