Direct naar inhoud

Contact met Optelec

Vrolijke jonge nam en vrouw kijken samen naar een pc scherm

Snel zelf regelen

  • Contactformulier

    Wij streven naar binnen 2 werkdagen een reactie.
    Stuur ons onderstaand (ingevuld) bericht

  • Via telefoon

    Op doordeweekse werkdagen bereikbaar van 8:30 uur- 17.00 uur
    Telefoonnummer : 088 – 6783555

  • Kom rustig langs

    Maar maak wel een afspraak om onze demoruimte te bezoeken
    Ons Adres: Pesetastraat 5A
    2991 XT Barendrecht

Contactformulier

Aanhef(Vereist)
Naam(Vereist)
Aanmelding nieuwsbrief

Veel gestelde vragen

  • Welke hulpmiddelen worden vergoed?

    Vergoedingen zijn er op basis van visuele beperking en niet aangeboren hersenletsel (NAH).  Met behulp van een medische verklaring van de behandelend (oog/huis)arts, optometrist, orthopedagoog, GZ-psycholoog of revalidatie instelling (zoals Koninklijke Visio of Bartiméus) kunt u bij Optelec hulpmiddelen aanvragen die vergoed kunnen worden door uw zorgverzekeraar. Optelec heeft overeenkomsten met alle zorgverzekeraars.

    Bijna alle elektronische hulpmiddelen van Optelec worden vergoed. Er zijn soms verschillen per zorgverzekeraar welke producten binnen de verstrekking vallen. Een hulpmiddel wordt in eigendom of bruikleen verstrekt. Bij eigendom moet u zelf een bijdrage betalen via het eigen risico.

    Beeldschermloep, Daisyspeler, Elektronische handloep, Gesproken TV ondertiteling, Computer software, Braille leesregel, Voorleesapparaat en een Memorecorder.

    Neem voor vergoedingen informatie voor uw verzekeraar contact op met de afdeling Zorgverzekeraar 088-6783513 of per email: zv@optelec.nl.

  • Hoe aanvragen bij zorgverzekeraar?

    Als u op zoek bent naar een hulpmiddel dat u helpt bij het lezen, televisie kijken of computeren, kan dit vaak vergoed worden door uw zorgverzekeraar. Let hierbij op de onderstaande tips:

    Tip 1: Bedenk goed welk hulpmiddel u het best helpt

    Vaak vergoedt uw zorgverzekeraar slechts één product per categorie hulpmiddelen. Als u bijvoorbeeld al een beeldschermloep heeft, is de kans klein dat uw zorgverzekeraar ook een mobiele beeldschermloep vergoedt. Dit komt doordat de beeldschermloep en de mobiele beeldschermloep vaak in dezelfde situaties (thuis) en voor dezelfde doeleinden (lezen) gebruikt worden. Een kleinere draagbare elektronische loep wordt gebruikt in andere situaties (onderweg en buitenshuis) en komt daarom vaak wel in aanmerking om vergoed te worden naast de beeldschermloep.

    Bedenk dus van tevoren goed welke hulpmiddel u het beste helpt.

    Tip 2: Zorg dat u een medische verklaring heeft

    Voor een vergoeding van uw zorgverzekeraar, heeft u een medische verklaring nodig.

    Hier moet in staan dat u gezichtsbeperking heeft waardoor u bepaalde dingen niet (meer) kan doen of speciale voorzieningen nodig heeft.

    U kunt een medische verklaring aanvragen bij uw behandelend (oog/huis)arts, optometrist of Koninklijke Visio of Bartiméus. Als wij de medische verklaring (inclusief uw oogaandoening, restvisus en indicatie van het benodigde hulpmiddel) hebben ontvangen, kunnen wij de aanvraag beoordelen of het gewenste hulpmiddel aanvragen bij de zorgverzekeraar.

    Tip 3: Maak duidelijk waarom u juist dit product nodig heeft

    U moet kunnen motiveren waarom u juist dit hulpmiddel nodig heeft.

    Wij kunnen u helpen om deze brief op te stellen, maar u zult de brief wel zelf moeten schrijven en aan ons moeten overdragen.

  • Verzending en bezorging

    Wat is de levertijd?

    De levertijd van voorradige, kleine producten zoals een handloep, Daisyspeler of Go-box is twee werkdagen.

    Voor grotere producten zoals een beeldschermloep, voorleesapparaat of braille leesregel, maken wij met u een afspraak wanneer een service engineer dit product bij u komt afleveren.

    Voor werk- en studie plekken wordt er altijd eerst met u contact opgenomen over de wijze van levering en installatie.

  • Kan ik een product op proef krijgen?

    Voordat de aanvraag naar uw zorgverzekeraar of uwv gaat, is het soms beter om eerst te bepalen of het hulpmiddel aan uw verwachting voldoet.
    Optelec kan dan 14 dagen zonder kosten een hulpmiddel op proef verstrekken. U kunt dan in de eigen omgeving ervaren en besluiten of het hulpmiddel geschikt voor u is.

  • Retourneren

    Indien het hulpmiddel u niet meer helpt en het is in bruikleen verstrekt door uw zorgverzekeraar, kunt u het product naar ons sturen.

    Bij een klein product, zoals en handloep of Daisyspeler, kunt u contact opnemen met onze support collega’s (088-67 83 555). Zij geven u een retournummer. Het product kan u onder vermelding van dat nummer gratis opsturen naar:

    Optelec Nederland bv
    Antwoordnummer 97
    2980 VB Ridderkerk

    Bij een groter product, zoals een beeldschermloep kunt u contact opnemen met onze afdeling planning (088-67 83 555) om het hulpmiddel door ons op te laten halen.

Optelec verrijkt levens met simpele en effectieve visuele oplossingen.

  • Persoonlijke benadering

    We behandelen elke klant met persoonlijke aandacht en zorgen dat unieke behoeften en wensen centraal staan bij het vinden van de perfecte oplossing.

  • Expertise & kennis

    Met meer dan 45 jaar aan ervaring en diepgaande kennis van de nieuwste technologieën, helpen wij slechtzienden en blinden in hun zelfstandigheid.

  • Deskundige support

    Nederlandstalige deskundige support. Optelec staat voor u klaar met begeleiding, advies en technische ondersteuning.

  • Toegankelijk voor iedereen

    We ontwikkelen gebruiksvriendelijke producten die het dagelijks leven van mensen met visuele uitdagingen gemakkelijker maken.

  • Betrouwbaarheid & kwaliteit

    Zorgvuldig ontworpen producten en stimulering van hergebruik.
    ISO 9001 en ISO 13485 gecertificeerd.

  • Maatwerk oplossingen

    Haal het maximale uit uw zicht met perfect aansluitende oplossingen.

Gebruik een hulpmiddel!

Optelec maakt het makkelijk voor u.